باغ ارم باغی بی نظیر و تاریخی با مساحتی بالغ بر سه هکتار در شمال غربی شهر شیراز در استان فارس بنا شده است. این باغ دارای چند بنای تاریخی و باغ گیاه شناسی است. هر بنای این باغ شاهکارهایی از معمارهای ایرانیان می باشد که هر بیننده را ساعت ها محو تماشای خود می کنند. باغ ارم زیبایی خود را مدیون سرو های سر به فلک کشیده و سرو های نازش و درختان مرکبات و گل های متنوع و رزهای رنگارنگ می باشد. این باغ حیرت انگیز و بی مانند در ایران حتی برای یکبار هم شده است پای هر گردشگر ایرانی و خارجی را به استان فارس باز می کند تا حس های دل انگیز و لحظات به یاد ماندنی را به آنها هدیه دهد. شاید برای گردشگران و بازدید کنند گان سوال باشد چرا نام این باغ را با این همه زیبایی و دلبری ارم نامیده اند. جالب است بدانید که در گذشته به فرمان شداد پسر عماد فرمانروای عربستان جنوبی به منظور رقابت با بهشت عمارت و باغی بنا شد که ارم نام داشت. بوستان های زیبای زیادی را ارم نامیدند که باغ ارم شیراز هم یکی از این بوستان ها می باشد.

 

 شیراز, باغ ارم

نمایی زیبا از باغ ارم

 

 جاذبه های شیراز, باغ ارم

نمایی کلی از باغ ارم

 تاریخ ساخت و تاسیس کننده این باغ به درستی معلوم نیست به طوری کلی تاریخ ساخت این باغ را به دوره سلجوقیان نسبت داده‎اند چرا که در آن زمان، باغ تخت و چند باغ دیگر توسط اتابک قراجه حکمران فارس که از سوی سنجر شاه سلجوقی به حکومت فارس منصوب شده بود، احداث شد و احتمال می‎رود ایجاد این باغ به درخواست وی و در آن زمان بوده است. باغ ارم در زمان قاجاریه به مدت ۷۵ سال در دست سران ایل قشقایی بوده است. در همین زمان عمارتی در این باغ احداث شد و در زمان ناصر الدین شاه قاجار عمارتی دیگری ساخته شد که این عمارت تا کنون پابرجاست. این باغ اکنون به دست دانشکده کشاورزی می باشد و  به عنوان باغ گیاهشناسی مورد استفاده قرار گرفته است و ساختمان باغ در اختیار دانشکده حقوق قرار دارد. در تاریخ ۶ تیرماه ۱۳۹۰ در سی‌ و پنجمین اجلاس کمیتهٔ میراث جهانی یونسکو باغ ارم شیراز به همراه باغ شاهزاده ماهان و هفت باغ دیگر ایرانی در فهرست میراث جهانی ثبت گردید.

 مکان دیدنی شیراز, باغ ارم

ویویی کلی و زیبا از عمارت و باغ ارم

 

 باغ تاریخی ارم

فضای دلنشین باغ ارم

آنچه که زیبایی این باغ را دو چندان کرده عمارت اصلی که در وسط این باغ قرار گرفته است می باشد که نمونه ای کامل از شاهکارهایی از معماری، نقاشی، کاشی کاری و گچ بری می باشد ودر زمان قاجاریه به تقلید از سبک معماری زندیه ساخته شده است. عمارت از سه طبقه تشکیل شده است. تالار حوضخانه در طبقه زیرین و در طبقه دوم در وسط ساختمان، ایوانی بزرگ با دو ستون بلند قرار دارد که در دو سوی آن دو ایوان کوچک دیده می شود.  استخر بزرگی رو به رو این عمارت وجو دارد که تصویر عمارت در آن نمایان می‌شود. مساحت این استخر سیصد و سی و پنج متر مربع است و محیط آن را هجده قطعه سنگ بزرگ و یکپارچه تشکیل می‌دهد. در پیشانی بنای این عمارت، دو نیم‌دایره در دو طرف، و یک تابلو بزرگ در وسط قرار گرفته که از ۳ هلال روی هم تشکیل شده‌است. این تابلو، تصاویری از شاهنامه فردوسی و نبرد شاهان قاجار را نشان می‌دهد.

 شیراز, باغ ارم

کاشیکاری نمای بیرون عمارت

 

 شیراز, باغ تاریخی ارم

کاشیکاری نمای درون عمارت

 یکی از معماری های ایرانیان که عمارت این باغ را متمایز و حیرت انگیز و خارق العاده کرده است کاشیکاری های هفت رنگ می باشد که هم در نمای درون و هم نمای بیرون عمارت اصلی و عمارت های دیگر این باغ استفاده شده اند. این کاشیکاری به سبک کارهای دوره زندیه و قاجاریه است و طرحها و مناظر بدیعی به نظر می رسند و دارای زیبایی منحصربه فردی می باشد که هر بیننده را مسحور زیبایی خود می کنند. این عمارت تنها با کاشکاری مزین نشده بلکه از هنر نقاشی نیز بی نصیب نمانده است. در سقف دو سالن طبقه سوم ساختمان نقاشی هایی از گل و بوته و طرح های اسلیمی و تابلوهای متعدد از شکارگاه ها و چهره ن و تصاویری از قصرهایی به سبک اروپایی نشان داده شده است که میشود هنر ظریف نقاشی را با همه زیبایی هایش در  عمارت این باغ مشاهده کرد و از این همه زیبایی در  شیراز لذت برد.

 شیراز, باغ ارم

عمارت و استخر باغ ارم

منبع:http://تورکیش-تورمشهد.com/


هیوا کیش عمارت ,زیبایی ,زمان ,طبقه ,کاشیکاری ,شیراز ,قرار گرفته ,کاشیکاری نمای ,نمای بیرون ,بیرون عمارت ,عمارت اصلی ,نمای بیرون عمارت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

عشقم معرفی مشاهیر و بزرگان اشعاراهل بیت(ع) استراتژی مهم پرسش مهر 19 SampadNur مبدل ونک الکترونیک ایرانیان سمیرم